środa, 30 listopada 2016

Tuning - podstawy cz.1 (wymiana gumki h-u)

            Witam Was serdecznie. Chciałbym Wam dzisiaj przedstawić temat, który jest wałkowany chyba od samego początku istnienia asg, a na pewno w kręgach użytkowników replik, którym fabryczne osiągi karabinków nie wystarczały. Temat mega obszerny, materiału starczyłoby na co najmniej grubą książkę. Jednocześnie dość kontrowersyjny ze względu, iż nie istnieje żadna szkoła wykładająca przedmiot jakim mogłoby być serwisowanie replik ASG, a użytkownicy swoje teorie i patenty podpierają wyłącznie doświadczeniem (swoim lub innych użytkowników). Tematem tym, jak pewnie już się domyślacie, jest tuning replik ASG. Ze względu na obszerność materiału podzielimy go na kilka podtematów i rozdziałów.
           W pierwszej kolejności chcielibyśmy przedstawić zalety tuningu, tj. kiedy warto tak owy przeprowadzić i w jakim zakresie.
  1. Tuning mechaniczny repliki. Jeżeli nie wystarczają nam fabryczne osiągi repliki i chcemy poprawić w niej:
    a) skupienie
    b) szybkostrzelność
    c) prędk. Wylotową
    d) reakcję na spust
    e) zasięg
    f) harmonię pracy
  2. Tuning kosmetyczny: Jeżeli replika nie podoba nam się wizualnie, albo jeżeli chcemy mieć oryginalną replikę. Taki tuning zazwyczaj obejmuje wszelkie wymiany części zewn. takich jak kolby, chwyty takt./pistoletowe, korpusy, atrapy tłumików etc, oraz malowania poszczególnych części bądź całych replik. Ogranicza nas bowiem tylko wyobraźnia.
  3. Renowacja starych, zużytych replik. Jeżeli mamy leciwą replikę, która przeszła niejedno i wówczas chcemy przywrócić jej dawne lata świetności.
                Dzisiaj skupimy się nad tuningiem replik używanych. Nie pierwszy ani nie ostatni raz się zdarza, gdy kupujecie replikę używaną, ponieważ, albo to cena jest okazyjna, albo replika bardzo Wam się podoba, a nie ma jej w ofercie żadnych sklepów, albo oba przykłady naraz. Z zakupem repliki używanej może nie jest tak trudno jak z zakupem używanego auta, jednak warto zastanowić się nad paroma kwestiami. Nie będziemy ich omawiali w tym poście, bo to materiał na kolejną „knigę”. Załóżmy zatem, że kupiliśmy już taką replikę, jednak jej osiągi wołają o pomstę do nieba. Dla przykładu i wizualizacji na nasz warsztat trafiła replika M16A4 jednego z naszych pracowników działu biurowego. Ze wstępnego wywiadu wiemy, że replika ma wiek ok. 4-5 lat i „wypluła” już z siebie wiele paczek kulek. Replika po wstępnych oględzinach pokazuje nam prędk. Wylotową ok. 260 [fps]. Do CQB z taką repliką nie zamierzamy nawet wchodzić ;) Zadanie jakie stawiamy przed sobą to osiągnięcie prędk. Wylotowej: ~ 450 [fps], zasięg efektywny ok. 50-60m. (chcemy trafić strzałem w cel wielkości głowy z tej odległości). Tuning chcemy zrobić w taki sposób, aby nie wpłynął mocno na żywotność repliki. Zatem, do roboty!



Zdj.1 M16A4 AEG

  1. Skupienie, zasięg

Zdj.2 Front repliki z wyciągniętym zespołem lufy i komory h-u

Jedną z najwazniejszych kwestii w ASG jest właśnie skupienie oraz celność repliki. Nieraz te cechy repliki okazywały się ważniejsze niż „popularna” wśród początkujących maniaków cecha jaką jest prędk. Wylotowa. Samymi „efpeesami” nie zdziałamy wiele gdy mamy tak horendalny rozrzut, że z 30 m nie jesteśmy trafić w stojącą sylwetkę człowieka. Co odpowiada za poprawne skupienie, celność oraz wymagany zasięg? Są to przede wszystkim części takie jak:
  • lufa wewnętrzna
  • gumka hop-up (dobrej jakości)
  • odpowiednio dopasowany dystanser oraz sama regulacja hop-up

Po rozłożeniu naszej repliki okazało się, że już kiedys była poddawana pewnym przeróbkom. Prócz stockowej lufy wewn. w karabinku była zamontowana gumka hop-up bezbarwna, najprawdopodobniej firmy SHS, oraz doszczelniana komora hop-up ze stajni Element. Rozkładamy zatem cały zespół i sprawdzamy go pod kątem jakości.
Zdj.3 Uszkodzona gumka h-u

Gumka hop-up okazuje się niesprawna. Widoczna na niej dosyć niemała dziura, która wpływa na rozszczelnienie oraz błędną pracę samej gumki. W tym przypadku polecamy wymienić samą gumkę. Jest wiele firm, które oferują dobrej jakości gumki hop-up. W tym przypadku wymienimy gumkę na czarną ze stajni SYSTEMA.
Zdj.4 Nowa gumka h-u

Nałożona na lufę guma dość opornie wchodzi do komory hop-up, robimy to delikatnie tak aby nie podwinąć gumki. Opór to dobra oznaka – zespół komory hop-up i gumki będzie szczelny. Aby sobie pomóc, możemy użyć olejku silikonowego. 
Zdj. 5 Montaż komory hop-up na lufę z gumą h-u.

Pamiętajmy jednak, że używamy go tylko z zewnątrz gumki. Wewnątrz gumka musi być sucha, by zapewniła dobre tarcie, a tym samym prawidłowe podkręcenie wystrzeliwanej kulki.
Kiedy lufa zostanie już prawidłowo osadzona w komorze h-u, zaciskamy klin, który zapobiega rotacji lufy względem komory.
Zdj.6 Dobór dystansera

 Po tej czynności zabieramy się za dopasowanie dystansera. Zazwyczaj tak owe mamy od razu w zestawach z gumką h-u, jednak w przypadku, gdy nam zabraknie tej części warto zaopatrzyć się w coś na wzór silikonowego wałeczka. Musi być dopasowany w taki sposób, by w przypadku kiedy komora jest ustawiona na pozycję „0” dystanser był całkowicie schowany a gumka nie wchodziła w prześwit lufy wewn.
Zdj.7 Montaż dystansera


Po dopasowaniu i złożeniu całości możemy dodatkowo zapobiec niechcianym przedmuchom uszczelniając komorę na wysokości klinu. Możemy to zrobić za pomocą taśmy teflonowej.

Zdj.8 Gotowa komora hop-up 

Podusmowanie: Odpowienio doszczelniona komora spowoduje, że ciśnienie nie będzie nam uciekało tak jak w przypadku komór fabrycznych co przełoży nam się to we wzroście prędk. Wylotowej. Wymiana gumki hop-up na dobrej jakości wpłynie na prawidłowe działanie systemu podkręcania kulki co przekładać się będzie na wzroście efektywnego zasięgu. Wymiana lufy wewn. na precyzyjną spowoduje wzrost skupienia repliki. Zależy nam przecież, aby kulki trafiały w cel z jak największą powtarzalnością.  


                                                Dalsze operacje w kolejnej części... CDN.

Mąka.                        












1 komentarz: