Zdj. 1 M4 SA B12 HT |
Na warsztat zabraliśmy replikę M4 SA B12 KeyMod 8'' Half-Tan SAEC System.
Zdj. 2 M4 SA B14 z oryginalną kolbą typu SF |
Na pierwszy rzut oka replika jest doskonale spasowana. W porównaniu do wcześniejszych modeli nie występują żadne luzy, zarówno na prowadnicy kolby jak i pomiędzy frontem a korpusem repliki. Replika, tak jak poprzednie modele, jest wykonana w całości z metalu. Niestety jest to nadal cynko-aluminium, który jest podatny na utlenienie. Kolba standardowo jak przy egzemplarzach, które posiadają miejsce na akumulator z tyłu - Special Forces. Zmieścimy tam nadal akumulatory dwulistkowe 7,4V (w przypadku LiPO) nawet do 2200 mAh. Kolba jest regulowana. Możemy ją ustawić w pięciostopniowej skali.
Zdj. 3 Regulacja kolby - 5 pozycji. |
Aby zrzucić osłonkę - wystarczy wcisnąć imitację zrzutu zamka - Tak, tak, znamy to z poprzednich modeli, które również posiadały ten system.
Zdj. 4. Po odciągnięciu dźwigni przeładowania uzyskujemy dostęp do regulacji systemu hop-up. |
Zdj. 5. Po naciśnięciu imitacji zrzutu zamka - osłona hop -up zamyka się |
Replika posiada również naklejaną plombę na wysokości pinu trzymającego gearbox w korpusie wraz z indywidualnym numerem seryjnym (widoczne na zdj. 4).
Zanim zaczniemy zaglądać co siedzi w środku repliki warto opisać co tym razem "Specna" oferuje nam w pudle. A trochę ciekawostek tam znajdziemy
Po otwarciu opakowania prócz repliki oraz metalowego magazynka typu hi-cap, znajdziemy standardowo: wycior, dodatkową sprężynę M85 (dającą przy standardowych ustawieniach GB - ok. 300-320 fps), certyfikat wydany przez producenta, oraz katalog Specna Arms.
Co do nowości, otrzymujemy dodatkowo opaskę z parakordu z gwizdkiem, plakat Specna Arms (czasami producent dorzucał we wcześniejszych modelach) oraz co najważniejsze! Akumulator LiPO 7,4V 1200 mAh. Niestety w ładowarkę musimy się zaopatrzyć sami, ale to dobrze, ponieważ z góry jesteśmy skazani na zakup lepszej jakości ładowarki, mikroprocesorowej, dedykowanej do baterii LiPO. Z takim zestawem (Zdj. 6) startujemy po zakupie repliki najnowszej repliki Specna Arms.
Zdj. 6 Zestaw, który dostajemy wraz z repliką. |
Wracając do budowy repliki. Egzemplarz posiada dobrze już Wam znany system SAEC. Jest to uproszczony system szybkiej wymiany sprężyny, dzięki któremu nie musimy wyciągać gearbox'a z korpusu repliki. W tym przypadku wystarczy odkręcić pierścień mocujący prowadnicę kolby
Zdj. 7. Pierścień mocujący prowadnicę kolby |
Zdj. 8 Zdjęta prowadnica kolby |
Zdj. 9. Zdemontowana prowadnica sprężyny oraz sama sprężyna główna |
Naszym zdaniem system ten to bardzo duży atut tych replik. Niewiele replik w budżecie do 1000-1100 zł posiada taki system. Jeżeli moglibyśmy Wam polecić zakup repliki Specna-Arms, zdecydowanie celujcie w SAEC System. Nie kosztują wiele więcej, jednak oszczędzacie sporo czasu... i pieniędzy, jeżeli chodzi o wymiany "springów" w serwisach.
Zdj. 10. Komora hop-up |
Po zdemontowaniu stopki chwytu pistoletowego ukazuje nam się silnik od Specny. Jest to standardowy silnik, który da radę "dźwignąć" spokojnie sprężynę do M130.
Zdj. 10. Silnik stock Specna Arms |
Zdj. 11. Łożyska kulkowe, metalowe 8mm. |
Szkielet gearbox'a jest doskonale spasowany. Pokryto go emalią, która zmniejsza ryzyko utlenienia się cynko-aluminium, z którego jest wykonany. Po otwarciu szkieletu największe zaskoczenie wywarł na nas tłok, który posiada wszystkie (!) metalowe ząbki.
Zdj. 12. Wnętrze gearbox'a |
Reszta podzespołów wydaje się standardowa, jak w przypadku wcześniejszych modeli. Jednak dobrze zostało tu użyte słowo - "wydaje się". Próbowaliśmy doszczelnić bardziej podzespoły GB, jednak okazuje się, że części są tak znakomicie do siebie dobrane, że są doszczelnione idealnie. Replika przy takiej konfiguracji ze spręzyną główną M120 jest w stanie osiągnąć ok 450 fps. Tak więc próby wymiany głowic oraz dyszy ( w pierwszym sezonie użytkowania na pewno) odradzamy.
Zdj.13. Tłok wraz z głowicą tłoka |
Naszym zdaniem marka Specna Arms naprawdę zdała egzamin i najnowsze egzemplarze serii SAEC zdecydowanie zasługują na dobrą opinię. Zastanówmy się tak poważnie. Mając budżet maksymalnie 1000-1100 zł - Jakie inne firmy posiadają takie cechy jak replika przez nas opisana? Oczywiście coś się znajdzie. I chętnie przy następnym poście porównamy "specnę" z innym modelem z wyższej półki w podobnej klasie budżetowej.
Jeżeli chodzi o tuning repliki: Jeżeli już chcemy zmieniać i ulepszać elementy naszej repliki (parametry), to napewno zabierzmy się za wymianę gumki hop-up oraz lufy wewn. na precyzyjną. Z własnego doświadczenia możemy opisać zdarzenie, gdzie w replice B04 SAEC zamontowaliśmy lufę precyzyjną firmy Modify wraz z gumką dedykowaną do tej lufy. Prędk. wylotowa podniosła się do 480 fps! Wszystko za sprawą doskonale spasowanych elementów GB oraz współpracy dyszy z komorą hop-up.
Drugą sprawą jest montaż okablowania niskooporowego (max 15'ki) oraz układu MOSFET, który, jak większość z Was wie, zwiekszy nam żywotność kostki styk. oraz reakcję na spust. Samego układu GB, conajmniej pierwszym sezonie my byśmy nie ruszali.
Na koniec szybkie podsumowanie:
Na plus:
+ System szybkiej wymiany sprężyny SAEC (30 sekund)
+ Metalowe, kulkowe łożyska 8mm
+ Tłok posiadający wszystkie metalowe ząbki
+ Doskonale spasowany i doszczelniony układ GB
+ Sporo "ciekawostek" w zestawie
Na minus:
- Dosyć skąpe smarowanie zębatek przez producenta
- Brak jakichkolwiek podkładek między zębatkami a łożyskami
- Zbyt mały prześwit na okablowanie w prowadnicy kolby (w przypadku montażu kabli niskooporowych)
W przyszłości zatem radzę zastanowić się jaką i dlaczego taką a nie inną opinię stawiamy replikom marki Specna Arms. Chętnie w komentarzach poczytam Wasze doświadczenia z tymi replikami. Ale uwaga! Mają to być repliki z najnowszej serii SAEC oraz opinie poparte argumentami ;) Nie lubimy trolowania ;)
Miłej wymiany kompozytu
życzy Mąka.
Spoko recenzja ale wydaje się stronnicza,
OdpowiedzUsuńPo pierwsze nic o prowadnicy sprężyny, która jest lekko mówiąc słaba i bez lozysk.
Po drugie nic o tym z komora hop up jest nieszczelna, wymiana na retroarms daje przyrosty rzędu 25 FPS
Po trzecie fakt silnik pociągnie m130 tyle, ledwo.
Po czwatte jeżeli szczelność jest taka wzorowa że na m120 da 450 FPS to dlaczego na fabrycznej sprężynie która jest twardsza fpsy wąchają się od 405 do 420 zależnie od egzemplarza? Złożyłem tych specn kilkadziesiąt i mówiąc szczerze bardziej opłaca się dołożyć 200 300 złotych do icsa lub g&g. Ładniejsze z zewnątrz precyzyjniejsze w wykonaniu a ICS ma jeszcze więcej ciekawych rozwiązań